Tuesday 12 April 2011

Matlagning

Man måste ju äta.
Jag var inte så intresserad av mat som barn, inte att äta eller laga i någon högre utsträckning. Drömde länge om att bara få näring med hjälp av piller och vätska.
Pannkakor och våfflor var annars favoriterna. Kakor och tårtor lagade jag utan svårigheter.

Sen började jag äta mejeriprodukter, det väckte lite mer intresse för delikatesser.
Jag skulle kunna leva på en kost bestående av majoriteten ost utan att förtvivla.
Avocado kom in i mitt liv, broccoli likaså.

För ett par år sen började min partner och jag titta på Good Eats, det väckte ett intresse för köket som labb.
Jag bestämde mig för att lära mig att laga mat.

Eftersom jag gillar att strukturera saker så gick jag metodiskt till väga, baljväxter blev första anhalten.
Dessa är nu bemästrade i hög grad.
Nu är det grönsakernas tur, rotfrukter i synnerhet.
Det finns mycket att tjäna på att laga god, näringsriktig mat.
Jag har t.o.m. kommit överens med mig själv om att jag bör införliva lök, som jag avskyr, i detta projekt.

Det finns möjlighet att jag även lär mig att slakta och tillreda kött från levande djur. Den kulturella aspekten i matlagningen leder ändå till djurhållning och vad dessa kan ge som mervärde.

Jag förvarnar för eventuella recept som kan dyka upp, jag höftar rätt mycket i köket.

1 comment:

  1. En generell reflektion bara: lök och vitlök är två av de mest generella och högeffektiva smakhöjare som finns att använda i matlagning. De gör sig dock vanligen bäst tillagade.

    Vill man ha en lite mjukare introduktion till lök kan man börja med smålökar typ schalottenlök eller mildare stora lökar typ rödlök.

    En mjuk introduktion till vitlök kan man få genom att steka hela klyftor (med skal och allt) i ugn eller grill (i alufolie i så fall). Klyftan blir då en mjuk och mild massa som smakar mumma. Alltså inte sån mumma man dricker på julen utan gott.

    Happy cooking!

    :)

    ReplyDelete